tisdag 16 juni 2009

DAG 291

Jobbcoachen ringde idag.

”SÖKER DU JOBB? SKRIVER DU SPONTAN ANSÖKNINGAR? HAR DU FÅTT JOBB? LIGGER DU MED NÅGON?”

Tyst en stund. Jobbcoachen harklade sig lite.

”LIGGER DU PÅ NÅGON MENAR JAG”

” Just nu ligger jag lite spontant på ett träkors jag har gjort av drivved. Se det som en övning inför framtiden. Som ser ljus ut.” svarade jag

”Inbegriper den ett välbetalt jobb så att du slutar ligga samhället till last?” sa Jobbcoachen.

”Jobb och jobb. Hög status iallafall. Och en plats i himmelriket”

Tyst en stund.

”ÄR DET DÄR HIMMELRIKET BÖRSNOTERAT?”

”Njae” svarade jag.

”SKIT I DET DÅ! UPP OCH HOPPA! DU SKALL PÅ ARBETSINTERVJU IMORGON KLOCKAN SJU!”

Jobbcoachen höll sin vanliga föreläsning om att vi går mot en Amerikaniserad arbetsmarknad och att det är ”the era of the white mans overbite” dvs att man skall se kompetent, vit, manlig och trygg ut.
Jag berättade att jag hade lämnat in en spontanansökan om könsbyte så det där manliga kommer inte att vara ett problem.
Då avslutade Jobbcoachen med orden:

”DU HAR 291 DAGAR KVAR. GLÖM INTE DET”.

Jag tyckte mig ana hur hon laddade sin pistol på andra sidan luren.
Innan vi la på nämnde hon något om att hon skulle börja en prickskyttekurs nästa måndag.