onsdag 17 juni 2009

DAG 290

0700:Arbetsintervju

Jag hade piffat mig så att jag stack ut alldeles lagom mycket. Min jobbcoach har sagt att man skall se tillgänglig men inte slampig ut och att man skall framhäva sina specialegenskaper.
Så jag hade målat mig med ganska mycket svart runt ögonen. Eftersom de är ganska stora.
Så att man fattar att jag har stora ögon och att jag ser allt.
Jag hade en blomspräcklig tröja också, för att markera att jag hängde med i åttitalrevival modet.
Och så hade jag axelvaddar. Breda axlar ger ett stabilt intryck.
Sen hade jag joggingbyxor och joggingskor för att verka ”causal”.
Jag har hört att det är bra.

Min jobbcoach har sagt att man skall berätta om hur man kom dit man är idag. Framgångsagor och målmedvetenhet är extra bra eftersom Potentiella Arbetsgivare gillar hur den lilla människan tar sig fram och upp.
Man skall vara noga förberedd också. Därför hade jag memorerat några amerikanska hälsningsfraser som jag hade googlat dagen innan. Inledningsvis körde jag bara direktcitat från en morgonsoffsintervju på CBS.
Sen freestylade jag lite. Hursomhelst så här lät det:



POTENTIELL ARBETSGIVARE : Välkommen slå dig ned

JAG: "Godmorgon" (CBS/The Early Show)

POTENTIELL ARBETSGIVARE: God morgon. Hur är det?

JAG: "Jag är jätte lycklig" (CBS/The Early Show)

POTENTIELL ARBETSGIVARE:Tack för att du kom.

JAG: "Allt för dig. Allt för dig, det vet du" (CBS/The Early Show),

POTENTIELL ARBETSGIVARE: Berätta lite om dig själv.

JAG: "Well, låt mig bara säga att jag verkligen beundrar ditt arbete. Jag har följt dig länge och jag är ett stort fan." (direktcitat från samtliga amerikanska intervjuprogram de senaste 300 åren.)

POTENTIELL ARBETSGIVARE: Tack. Kan du berätta lite om dig.. själv?

JAG: Javisst, självklart. Jag växte upp i Göteborg på 80 talet. Du vet, det fanns knappt några bilar där då. Och som arbetarbarn så var det svårt att få jobb. Vi levde tretton barn i en enrummare i Majorna. Vi fick stå och sova. Ibland fick vi inte ens sova. Bara stå.

POTENTIELL ARBETSGIVARE: Oj. Då vet du verkligen hur det är att vara utsatt.

JAG: Nej, jag skojade bara. Jag minns inget från min barndom. Bara att den var medelklass och utspelade sig bland några radhus. Lite mobbing, kanske. Så har jag träffat Harald Treutiger en gång. Och på den vägen är det. Nu är jag här.

POTENTIELL ARBETSGIVARE: Var då?

JAG: Ja det vet jag inte. Min jobbcoach skickade hit mig under pistolhot.

POTENTIELL ARBETSGIVARE: Till en arbetsintervju hos Rädda barnen och du söker jobb som: Medlemsvärvare

JAG: Vad är det?

POTENTIELL ARBETSGIVARE: En sån som är ute bland folket och värvar medlemmar.

JAG: Såna man ser i gallerior och på Götgatan?

POTENTIELL ARBETSGIVARE: Ja

JAG: Men dom hatar man ju.


Lång paus.


POTENTIELL ARBETSGIVARE: Kan du säga tre goda egenskaper du har?

JAG: Absolut. Jag är oerhört karismatisk, effektiv och välorganiserad. Och så har jag en ganska yppig barm. Det ger trygghet.

POTENTIELL ARBETSGIVARE: Kan du säga tre negativa sidor.

JAG: Japp. Jag är lite för effektiv ibland. Jag är lite känslig. Och ibland luktar jag svett.


Lång paus.


JAG: Och ibland skarvar jag lite på sanningen mest för att göra livet lättare för andra. Eftersom jag älskar människor.
Speciellt såna som har det svårt. Svårare än jag.

POTENTIELL ARBETSGIVARE: Mmm. Det tror jag säkert. Tack. Vi hör av oss.

Efter intervjun gick jag hem och la mig på mitt träkors.