måndag 22 juni 2009

DAG 287

”When I buy wife she was very nice, she cook good and was strong on plow” Borat

Jag har varit på nätverksmöte!
Vi arbetslösa utlasade, kulturarbetarkvinnor har ordnat ett nätverk.
Där sitter vi och ältar, gnäller och stickar oss igenom dagarna.
Nej, det är inte sant. Någon sa att männen är så bra på det där med nätverk och att vi kvinns också borde nätverka för att vi är så dåliga på bla, bla, bla och bla. Så AF KULTUR ÖST fixade en grupp. Där pratar vi.
Idag pratade vi om arbetsmarkanden.
Jobbcoachen var där. Hon från Polen. Hon är väldigt genus.
Hon satt och skrek ut olika slagord till oss kvinnor.

”DET ÄR BARA ATT PLÖJA!" sa hon. ”SVISH SVUSH FULL FART FRAMÅT! GENOM ÅKERN! GÖR SOM MÄNNEN, LJUG OM ER KOMPETENS: VAR INTE SÅ FÖRBANNAT ÄRLIGA!”

”Ursäkta, jag undrar en sak…” sa en 35 årig violinist som satt längst bak i konferensrummet vi befann oss i.

”SLUTA URSÄKTA DIG!” Skrek Jobbcoachen. ”NÄSTA FRÅGA!”

”Ja, det är det här med inkvotering…” fortsatte tjejen.

”DET ÄR VÄL INGET FEL MED DET?” Jobbcoachen tittade på henne med sin polska genomträngande blick.

”Nej det..”

”UT MED SPRÅKET FLICKA! JAG HÖR JU INTE VAD DU SÄGER!”

”Jo det här med inkvot..”

”HUR SITTER DU EGENTLIGEN? STRÄCK PÅ RYGGEN. UPP MED BRÖSTET! TA FÖR DIG! VAR INTE EN SÅN MES! NÄSTA FRÅGA!”

En tjej med små nätta glasögon, brunt hår i knut, rött pärlhalsband och svarta kläder räckte upp handen. Men tog snabbt ner den när hon såg att Jobbcoachen tog sats att börja prata igen.


”NU VILL JAG GE ETT KONSTRUKTIVT RÅD: NÄR NI BLIR SÄRBEHANDLADE SÄG TILL MÄNNEN ATT DOM BEHANDLAR ER SOM EN JUDE! SKULLE NI GÖRA SÅ HÄR OM JAG VAR JUDE? KAN NI FRÅGA. DET BRUKAR TA FART.”

”Ja för män gillar inte att bli kallade nazister” sa en Regissör.

”JUST DET, SÄG ATT NI ÄR JUDAR!” Jobbcoachen sneglade mot mig som satt med krökt rygg, krökt näsa och dreglade över en påse pengar som jag inbillade mig stod framför mig.

”DU FÅR URSÄKTA MIG” sa Jobbcoachen till mig ”MEN DET ÄR VERKLIGEN SANT ATT DE GÅR IGÅNG PÅ NÄR MAN SÄGER DET DÄR MED JUDE.”

”BE MY GUEST ” sa jag ”JUDA på bara.. jag bJUDEr på det.. he he”
(Ett lite misslyckat försök till judisk ordvits.)

Sen blev jag juden med hela gruppen. Folk började dra judeskämt som hade legat och slumrat i hundratals år. Eller åtminstone 60. Äntligen.
Jag satt och spanade om det fanns några andra små arbetslösa kulturarbetande judeflickor i gruppen.
Om det fanns det var det ingen mer än jag som gick ut med det.
Högst förståeligt.
Ytterligare en särpräglande egenskap jag måste lyfta fram.
Jag är JUDE också.
Förutom att jag är effektiv kompetent, luktar svett ibland, och karismatisk.
Det kan stå under övrigt på mitt CV.
Jag är vig, ligger alltid lite i framkant och JUDE.
Det borde garanterat ge mig jobb. Eller någon typ av sammanhang. Gruppboende kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar